Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Selvom vi på mange måder lever i en tid, hvor vi set over en bred kam er meget uddannet og har alle forudsætninger for at være glade og sunde, så er det ikke sådan verden er. Der er rekordmange på lykkepiller og depressioner. Desuden fedme og rygsmerter nogle af de ting, der er en alvorlig trussel under vores sundhed. Især rygsmerter er gået hen og er blevet en decideret folkesygdom.

Det er svært at finde præcise tal, men det menes i følge en undersøgelse som Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme stod bag for en håndfuld år siden, at godt hver tredje danske jævnligt er plaget af rygsmerter. På arbejdsmarkedet er der årligt to millioner sygedage, der er direkte relateret til rygproblemer. Alene i direkte omkostninger på grund af sygefravær, koster det mere end 7 milliarder kroner.

Hvad kan du selv gøre?

Der er mange ting du selv kan gøre for at få en sund ryg. Arbejder du med hårdt fysisk arbejde, er det naturligvis essentielt at du ikke laver forkerte løft, og generelt har styr på arbejdstillinger osv. Arbejder du med mindre krævende fysisk arbejde, tror du måske, at du er mindre udsat. Dette er dog ikke nødvendigvis tilfældet. Der er nemlig rigtig mange kontorarbejdede folk, der får store problemer med både ryg og nakke. En stor del af disse skyldes dårlige arbejdsvaner. Alt for mange sidder på kontorstille der er ikke er korrekt indstillet, borde der har en forkert højde osv. Gode kontormøbler som netop kontorstole og hæve sænkeborde burde være en selvfølge,men er det langt fra alle steder.

Man skal dog heller ikke tro, at fordi man sidder ved ergonomiske møbler, så er man i sikkerhed. Det er på ingen måde tilfældet, og selvom der er vigtigt at sidde men rank ryg og ikke falde sammen, så kan det ikke måle sig med vigtigheden af bevægelse. Kroppen og ikke mindst ryggen er designet til at blive brugt, og bliver den ikke brugt, så bliver den svag.

Motion og rygøvelser kan holde problemer på afstand, og hvis man først rammes af smerter, er det også ofte vejen væk fra dem igen. Dette gælder uanset hvad din alder er.