Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Der findes nok ikke mange forskellige holdninger om, at det er sundt at træne og sundt at være aktiv. Det er dog ikke altid, at det føles sådan, når man rent faktisk har trænet. Hvis man har prøvet at cykle rigtig langt, løbet et maraton (eller halvmaraton for den sags skyld), eller bare er gået godt til den i et træningscenter, så kender man det måske. Den smerte og ømhed, der kan følge dagen efter. En ømhed der kan være nærmest overdøvende overfor den tilfredshed man har, med at være kommet afsted.

Restitution er dog en essentiel og ikke mindst vigtig del af ens træning. Det er nemlig her musklerne rigtig kommer på arbejde. Det er her de brydes ned for at bygge sig op igen, og en god restitution er altså vigtig for opbygningen af muskler. Så selvom det gør ondt, så gør det altså også godt. Ved særlig hård træning, man kan dog godt opleve at man er helt øm i flere dage, hvilket kan gøre det svært at komme godt ind i rytmen med at træne.

Så selvom restitution er vigtig, så kan det også være ubelejligt, og det kan tage lang tid. Man behøver dog ikke bare sidde og vente på at det går over, der findes nemlig også måder at restituere hurtigere. Er det benene der er hårdt ramt, findes er recovery boots eller kompressionsstøvler, som bruges af professionelle, det kan du læse mere om her.

Der findes dog også andre råd til at sætte fart på restitutionen, og det er råd som man i alle tilfælde bør følge. Det handler eksempelvis om at få protein efter træningen, da dette hjælper musklerne med at opbygge. Det betyder ikke være barer og shakes, man kan få dækket sit behov gennem eksempelvis kød, bananer, mælk/yoghurt. Medmindre der er tale om særlig hård træning.

En anden vigtig faktor, når det kommer til at restituere er søvnen 7,5-8 timer er optimalt for langt de fleste. Der er naturligvis forskel på mennesker, men det er en god tommelfingerregel. Væskebalancen spiller også en stor rolle, så sørg for at få rigeligt med væske, hellere lidt for meget end lidt for lidt.

Endelig er det en rigtig god ide at få strukket rigtig godt ud, eller at dyrke yoga. Dette øger blodcirkulationen, hvilket mindsker smerter og ømhed.